fbpx

За метода „Рисувай с две ръце“

Защо създадох и как работи методът Рисувай с две ръце

Образователната система, професионалното ни развитие и въобще животът особено в големите градове е ориентирана към използване и развиване основно на лявото полукълбо. Вследствие на това,  много деца трудно запаметяват материала, лесно губят фокус, интерес и мотивация за учене. А някои дори получават „диагнози“ – хиперактивни, дислексисти , аутисти, невъзприемчиви, „лоши ученици“.

 Доминирането на лявото полукълбо ни води към дискомфорт, недоволство, фиксации в определен начин на мислене, критика, унищожителна самокритика, агресия, автоагресия, лъжи и зависимости.

Основната причината е в създадения дисбаланс между лявото и дясно полукълбо.

Методът „Рисувай с две ръце“ създава нов интуитивен, цялостен мисловен процес, защото активира и десния режим на мозъка – творческото мислене, Твореца в нас.

 Целта на този метод е изравняване на уменията на двете ръце и така да получим баланс в тялото ни. Когато децата рисуват и с двете си ръце едновременно, всяка ръка отговаря за своята половина на главният мозък. Благодарение на това упражнение тренираме двете половини да работят заедно и синхронизирано. Те не си пречат и доминиращата ръка не взема инициативата. Така се развива не само фината моторика на двете ръце, но и се подобрява общото психологично състояние.

 Методът “Рисувай с две ръце” за деца и възрастни е система от упражнения за рисуване, гимнастика и творчески занимания, в които целенасочено се използват и двете ръце. Известно е, че човешкият мозък има две полукълба: лявото мисли вербално и аналитично, а дясното – пространствено и образно. Двете полукълба отговарят на кръст на двете половини на човешкото тяло. Доказано е, че лявото полукълбо доминира над дясното и поради тази причина повечето хора имат доминираща дясна ръка.

 Методът „Рисувай с две ръце“ има за цел чрез нашето тяло да балансираме себе си. Двете ръце са абсолютно еднакви и няма причина да обръщаме внимание само на едната. Както използваме и двата си крака, за да вървим, така можем да използваме и двете си ръце, като не превръщаме едната си ръка в „инвалид“, а другата в доминираща.Това се получава, защото имаме доминиращо мозъчно полукълбо. От къде идва това?

Методът „Рисувай с две ръце“ изгражда нови невронни връзки между двете полукълба и повишава функционалността и капацитета на мозъка.

Това подобрява способността му да обработва информацията от света по нов начин и да намира нови и полезни решения на проблеми, ситуации, които преди това са изглеждали нерешими. Колкото повече връзки изграждаме между двете си полукълба, толкова повече увеличаваме капацитета на мозъка си, което има приложение във всички сфери от живота ни.

 В курсовете за деца и възрастни чрез запознаване и използване на различни техники от изобразителното и приложното изкуство участниците неусетно и приятно се научават да използват и двете си ръце и така да създават изкуство с тях – собствени авторски творби и проекти. Те играят творчески игри за развиване на въображение и рисуване по памет. Правят забавни упражнения или гимнастика за пръсти, които тренират фината моторика и развиват интелекта.

Чрез метода „Рисувай и с двете си ръце“ по един уникален и забавен начин помагаме на децата и възрастните да опознават себе си, света на красотата и устойчиво да развиват творческия си потенциал!

„Най-странният факт е, че сякаш съществуват два различни начина на мислене – вербален и невербален, представени отделно съответно в лявото и дясното полукълбо, и че нашата образователна система, както и науката изобщо, пренебрегва невебрбалната форма на интелекта. Съвременните хора не използват пълноценно дясното си мозъчно полукълбо” – Роджър Спери

 

Нобеловия лауреат (1981) Роджър Спери е изследовател в областта на невропсихологията.  Изследвайки човешкият мозък,  дефинира “L-mode” и “R-mode” моделите  му. Двете полукълба не обменят информация, но контролират различни функции, които са строго специфични за тях. Това явление Спери и неговия екип наричат „феномена на разделения мозък“. Откритието им променя традиционната представа зачовешкия  мозък и централната нервна система.

  Повечето дейности изискват и двата режима на мозъка. Така дефинирани дават идея, преди повече от петдесет години, на Д-р Бети Едуардс да разработи метод на преподаване на рисуване, който позволява да се усвоят основни умения, необходими на човек да рисува вярно и точно, само за няколко дни, работейки в режима на дясното си полукълбо.

  Превключването от ляв в десен решим на работа на мозъка съзнателно се постига със забавни упражнения, които ние използваме за загрявка в нашите курсове.

Мозъчните полукълба са “картографирани” и всяко отговаря по различен начин на възприемането на света и собствена реакция към него

ЛЯВО ПОЛУКЪЛБО

  • използва логиката
  • ориентация към детайлите
  • доминране на фактите
  • думи
  • език
  • настояще и минало
  • математика и науки
  • може да разбира
  • знае и учи
  • усещане за ред/подреденост
  • наименование на обектите
  • базира се на реалността
  • формира стратегии
  • практичност и сигурност

ДЯСНО ПОЛУКЪЛБО

  • използва усещания
  • ориентация към общата
  • картина
  • доминиране на въображението
  • символи и образи
  • настояще и бъдеще
  • философия и религия
  • вярва
  • наслаждава се
  • пространствено възприятие
  • базира се на фантазията
  • импулсивност
  • поемане на рискове .

„Всички деца са художници. Проблемът е как да останат такива, когато пораснат.“
Пабло Пикасо

Гледайте видеото и научете повече за рисуването с помощта на десният режим на мозъка и метода “Рисувай с две ръце”.
Интервю с Меглена Костова, автор на метода.

Фитнес за пръсти – гимнастика за мозъка

Правете заедно тази гимнастика. Отнема само две-трети минути, но има поразителен ефект. За синхронизация, за настройка, за баланс. Също помага за по-добра памет и концентрация. Това може да е вашият ТАЕН РИТУАЛ за настройване и успокояване преди работа или сън.

Упражнения за рисуване с две ръце

Първи стъпки в метода “Рисувай с две ръце”.

Моята мисия е да Ви помогна да отключите твореца в себе си!

Аз съм Меглена Костова,

художник, дългогодишен педагог и методист, изследавател на двете полукълба на мозъка, основател на „МЕГАрт център“ за творческо развитие. Аз съм специалист и сертифициран инструктор по Нейрографика (Неврографика) и супервайзър в България на Института по психология на творчеството
Създател съм на метода „Рисувай с две ръце“ – рисуване с помощта на дясното полукълбо на нашия мозък. Този метод е залегнал и в основата на курса „Отключи художника в Теб“, или как да се научиш да рисуваш за четири дни. Като изследовател на творческите възможности на човешкия ум, моята мисия е да отключвам художника и твореца в човека. 


Вижте всички курсове тук courses.megart.bg